Timber by www.emsien3.com EMSIEN-3 Ltd

Media

Eindhovens Dagblad: Motorrace na 45 jaar terug in Gemert

GEMERT - DOOR MIEKE BON E-MAIL: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Na 45 jaar zijn er in Gemert weer motorraces. Op hetzelfde circuit bij de Kokse Hoeve als waar in 1969 en 1970 wegwedstrijden werden gehouden, vinden op zondag 20 september de eerste Classic Motor Races plaats.
Initiatiefnemer is Gemertenaar Frank van Zutphen. "Ik heb zelf tien jaar geracet om het Nederlands kampioenschap en ik heb via een wild card in 1995 ook nog mee mogen doen aan de TT in Assen", vertelt hij. Dat was tevens het laatste jaar dat Van Zutphen geracet heeft.
"Op verzoek van vrienden, die het zonde vonden dat mijn motoren stilstonden, heb ik vorig jaar een aantal demo-races gedaan. Toen ging mijn bloed weer sneller stromen en ben ik gaan kijken of ik zoiets ook in mijn eigen woonplaats kon organiseren."

En dat lijkt te lukken. Een vergunning was zo geregeld en het clubje initiatiefnemers krijgt hulp van de HMV, de Historische Motorsport Vereniging.
Het vierkant Handelseweg-Esdonk-Torenwiel-Serisweg is het twee kilometer lange circuit waar met bijna 200 klassieke motoren demo-races worden gehouden. "Het gaat er daarbij niet om wie het snelste is, maar wie het meest constant rijdt", legt mede-organisator Johan de Jong uit. "Zo krijgt iedereen de kans om als eerste te eindigen." Want de motoren zijn behoorlijk op leeftijd - bouwjaar 1932 tot 2001 - en dat zijn de berijders vaak ook. "Maar er wordt wel flink doorgereden, hoor", zegt Van Zutphen. 

De races duren de hele zondag, van 9.00 tot 18.00 uur. Start en finish zijn ter hoogte van het evenemententerrein bij de Kokse Hoeve. Op dat terrein is ook het rennerskwartier en worden de motoren die niet hoeven te racen tentoongesteld. De Jong: "Doordat ze in verschillende klassen racen, zijn er steeds veel motoren in het rennerskwartier. De bezoekers mogen daar ook komen. Ze mogen overal komen kijken." "Ook zijn veel motorrijders helemaal in de stijl van vroeger, prachtig om te zien", vult Van Zutphen aan. 

Van oorsprong organiseert de HMV alleen demo-races voor motoren tot en met bouwjaar 1972. "De nieuwere motoren trekken meer jeugd. Dus is daarvoor nu een aparte klasse toegevoegd, voor de bouwjaren tot 2001." Het is de bedoeling dat de Classic Motor Races een jaarlijks terugkerend evenement wordt. 

Gemerts Nieuwsblad: Racemotoren terug in Gemert

GEMERT - Een motorrace op de openbare weg in Gemert? Onmogelijk, werd hem verteld. Maar Frank van Zutphen is niet de man van opgeven. De oud-motorcoureur, die nog de TT van Assen reed, is een van de organisatoren van de Classic Motorrace in Gemert, die op zondag 20 september plaatsvindt.

In de achtertuin van Frank van Zutphen (55) uit Gemert staan twee 250 cc racemotoren: een Harris en een Aprilia. Ze wegen net geen 100 kilo en zijn bloedsnel. “De Aprilia is nog van Jurgen van de Goorberg geweest”, zegt Van Zutphen. Die haalt 260 km/u.” Van Zutphen is een man van snelheid en zo plat mogelijk door de bocht gaan. Elke motor waar hij op rijdt, moet vol aan de bak. “Ik heb altijd hard gereden op de motor”, zegt de Gemertenaar. “Ik heb ooit een motor gehad waarvan de voetsteunen half afgesleten waren zodat ook het motorblok de grond begon te raken.”

  

Als privérijder heeft Van Zutphen bijna tien jaar deelgenomen aan het Nederlands Kampioenschap in de 250cc-klasse. In 1995 mocht hij vanwege zijn tweede plek op het NK met een wildcard deelnemen aan de TT van Assen, waar hij toen onder anderen tegen Max Biaggi reed. Maar na een breuk met een sponsor raakte hij gedesillusioneerd en keerde hij de racerij als coureur de rug toe.

Bijna twintig jaar had Van Zutphen niet meer met een racemotor op een circuit gereden. Tot vorig jaar, toen hij bij uitzondering mocht deelnemen aan de classic races van Boekel. “Ik heb beide motoren weer rijklaar gemaakt en begin 2014 kon ik de eerste aanduwen. Hoewel mijn motoren te jong waren voor een classic race, mocht ik tijdens de pauzes mijn ronden maken. Ik heb er met de Harris gereden. Ik had heel lang niet op een circuit gereden en was eerst wat voorzichtig, ook omdat ik op oude banden reed. Maar na twee ronden kreeg ik het oude gevoel weer terug en had ik de smaak te pakken. Het publiek en de organisatie reageerden enthousiast: het geluid en de snelheid, dat is gewoon een spektakel. Toen kwam het idee voor de Classic Motorrace Gemert.”

Wegraces op de openbare weg zijn geen zeldzaamheid in Nederland. De Historische Motorrijdersvereniging (HMV) houdt tussen de vijftien en zeventien races per jaar. Daar verschijnen motoren van 1932 tot en met 1972 aan de start. Samen met zijn motorvriend Johan de Jong (59) uit Gemert, die hij al 35 jaar kent, en Ina Goorden vormt Van Zutphen de organisatie van Classic Motorrace Gemert. Daarbij worden ze ondersteund door de HMV. “Toen ik over mijn idee voor de race in Gemert vertelde, zeiden mensen om mij heen dat het nooit zou lukken. Te gevaarlijk zeiden ze.”

Maar Van Zutphen zette door. In november 2014 diende hij de vergunning in bij de gemeente en in februari 2015 kreeg hij groen licht. “De steun van de gemeente komt voor een belangrijk deel door de betrokkenheid van de HMV, die een heel goede naam heeft als het gaat om motorraces op de openbare weg”, zegt medeorganisator Johan de Jong. “Het is bovendien geen echte competitie maar een demonstratierace. Hoewel er natuurlijk wel gas gegeven wordt. We hebben straks 175 deelnemers uit heel Nederland met motoren van 1932 tot 2001.” De Classic Motorrace Gemert vindt plaats op het zogenaamde Koks-circuit bij de Kokse Hoeve, net buiten de bebouwde kom van Gemert, waar in 1970 voor het laatst op de openbare weg werd geracet. “Het circuit is 1900 meter lang, smal en met vier spannende bochten”, vertelt De Jong. “Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid van coureurs en publiek, dat er op sommige plaatsen heel dicht op kan zitten. Denk aan strobalen, goede wegbelijning en het snoeien van struiken voor beter zicht.”

De organisatoren krijgen veel hulp van vrijwilligers die zich na een oproep via Facebook snel aanmeldden. “We begonnen met nul geld”, zegt De Jong. “De vrijwilligers zijn nodig voor onder andere de baanopbouw en als baancommissarissen en verkeersregelaars. Het was ook mooi om te zien dat de ondernemers uit Gemert gewillig waren om te adverteren en te sponsoren. Ook zij staan zeer positief tegenover dit evenement, waarvan het de bedoeling is dat we het elk jaar laten terugkeren.”

Classic Race Mill 2015

 

Classic Race Boekel 2015